Roller Drama-recensie | PC-gamer

Ontwikkelaar: Open Lab-spellen
Uitgeverij: Open Lab-spellen
Datum van publicatie: 26 januari 2023
Beoordeeld op: 64-bits Windows 10, Nvidia GeForce GTX-970, Intel i7-4790K, 16 GB RAM
Multiplayer? Nee
Koppeling: Officiële site (opent in nieuw tabblad)

Iedereen die mij kent, zou verrast zijn te ontdekken dat ik eigenlijk nog nooit roller derby heb gespeeld. Geweld op wielen? Lijkt me mijn ding. Gelukkig is Roller Drama gekomen om me niet alleen een verleidelijke smaak van de sport zelf te bieden, maar ook het drama en de kameraadschap eromheen. Als het niet wordt aangepakt door zijn eigen UI-tekortkomingen of ondoorgrondelijke puzzels, schaatst Roller Drama op zijn charmante karakters, kunststijl en de bijna ondraaglijke verantwoordelijkheid om een ​​teamcoach te zijn.

Je kruipt in de huid van Joan ‘Jeanne D’Arc’ Galliano, een coach van een vrouwenrollerderbyteam dat samen in hetzelfde huis is komen wonen. Het spel is opgesplitst tussen de hijinks om je team, plus hun persoonlijke leven, op orde te houden en wedstrijden te winnen. Het is deels een managementspel, deels een visuele roman; hoewel een die geen vertakkende paden lijkt te hebben. De lineariteit is geen probleem, maar het betekent dat het schrijven en de kleine dialoogkeuzes het grootste deel van het werk moeten doen om u ervan te overtuigen dat uw specifieke stijl van coaching werkt. Het lukt niet altijd. Als dat echter het geval is, word je aangetrokken door de rol van Joan, voel je je verantwoordelijk voor de vrouwen onder jouw hoede en maak je je zorgen over hoe je met ze moet praten.

(Afbeelding tegoed: Open Lab Games)

Relaties in games worden meestal gedefinieerd door simpelweg te willen dat personages je leuk vinden, maar in Roller Drama maak je je als coach ook zorgen over gerespecteerd en vertrouwd worden. Deze rol geeft het verhaal een interessante invalshoek die me deed nadenken over keuzes die verder gaan dan proberen om aan ieders goede kant te komen. Soms was ik te streng en verloor ik het vertrouwen van een speler of besteedde ik te veel tijd aan het vleien van hem, zonder zijn respect te winnen.

Jammen

In wedstrijden kun je je hoofd buigen voor strategie. Van bovenaf zie je hoe het spel zich in realtime afspeelt, terwijl je directe input geeft aan je stoorzender (de speler die de baan runt en scoort) terwijl je instructies geeft aan de rest van je team die moeten balanceren om de vijandelijke verdediging te doorbreken, beschermen hun stoorzender en het vertragen van de stoorzender van de tegenstander. Op het eerste gezicht lijkt het eenvoudig, maar timing en tactiek zijn echt moeilijk om goed te krijgen – en je moet de energieniveaus van je team beheren zodat ze niet uitgeput raken voordat de wedstrijd voorbij is. Er is een aparte oefenmodus, maar door het verhaal heen leer je grip te krijgen op je team en langzaamaan je synergie te vinden, zodat je groots kunt winnen in de grote finale.

Dat zou helemaal niet werken als je team niet meeslepend was, maar gelukkig is het een kleurrijke, diverse groep. Allemaal vreselijk gebrekkig. Om ze tegemoet te komen, moet je heel voorzichtig om hun problemen heen werken, aangezien directe confrontatie hier zelden de oplossing is voor problemen. Iemand teveel van streek maken betekent dat ze het team verlaten, en dat is game over. In plaats van een subtiele overdenking van de eigenaardigheden van het team, is Roller Drama echter een absurdistische, bijna sitcom-achtige reeks komedies waarin je conflicten op werkelijk vreemde manieren oplost. Zoals een speler, Anne, een paar schaatsen laten overhandigen die ze van een teamgenoot, Portia, heeft gestolen door haar een magische discobal te laten vasthouden die haar euforie geeft. Klassieke coach conflictoplossing. De game is nooit minder dan fantasierijk bij het bedenken van deze onwaarschijnlijke scenario’s.

(Afbeelding tegoed: Open Lab Games)

Helaas heeft dit wel een keerzijde: de puzzels van de game zijn soms ondoorgrondelijk. Met zulke bizarre oplossingen kan de logica moeilijk te doorgronden zijn, zelfs als het spel het praktisch uitspreekt met het behulpzame advies van Joan’s bovennatuurlijke therapeut, een Shakespeariaanse geest die rondhangt om feedback te geven over je prestaties. Zoals ik al zei, het spel is vreemd. Bijna elke keer dat ik een nieuw probleem kreeg om op te lossen, was ik meteen verdwaald en begreep ik de specifieke volgorde van acties niet die moesten worden ondernomen om dingen op te lossen. De bovengenoemde discobal kan de oplossing van die puzzel zijn, maar het bereiken van dat punt kan een beetje ploeteren zijn met veel stappen en kansen om te mislukken, waardoor je teruggaat naar het begin van de sectie als je een fout maakt. Dat betekent veel herhaalde gesprekken en vallen en opstaan.

Hoewel de beloningen vermakelijk zijn, kan het een hele klus zijn om daar te komen.

Gezien hoe willekeurig sommige oplossingen zijn, voelt het alsof er een meer vergevingsgezinde fail-state had moeten worden geïmplementeerd, in plaats van een bestraffende herstart van de hele taak. Waar succes resulteert in deze vreemde, humoristische scènes, geeft mislukking je niets anders dan een nieuwe kans om de juiste keuzes te maken. De rigiditeit van het spel ondermijnt de rol van coach, aangezien je maar heel weinig kunt afwijken van het beoogde pad van het spel. Hoewel de beloningen vermakelijk zijn, kan het een hele klus zijn om daar te komen.

(Afbeelding tegoed: Open Lab Games)

Roller Drama is in ieder geval altijd leuk om naar te kijken, ook als je het moeilijk hebt. De personageontwerpen zijn leuk, maar het is vooral de grote dwarsdoorsnede van hun huis waar ik dol op ben, zoals wanneer ik alle personages zie strijden om het gebruik van de lift. Ondanks de charmante beelden is de gebruikersinterface echter vaak onleesbaar, zo niet ronduit kapot. Te vaak dacht ik dat ik één optie in een menu selecteerde om er vervolgens een erboven of eronder te kiezen. Dit was niet baanbrekend, totdat een bug me dwong een hoofdstuk opnieuw te starten en in plaats van mijn huidige hoofdstuk te selecteren, selecteerde ik uiteindelijk het allereerste hoofdstuk, waardoor al mijn voortgang werd gewist. Zoals je je misschien kunt voorstellen, was ik niet blij..

Dit soort problemen zijn jammer, want toen Roller Drama zijn eigen gang ging, raakte ik echt geïnvesteerd in het zorgen voor mijn kleine team van buitenbeentjes. Net als zij heeft Roller Drama veel tekortkomingen, maar het hart en het rauwe enthousiasme komt er doorheen.

Lees hier het volledige artikel.

Dit vind je misschien ook leuk